Scroll Top
Kortdurende zorg en wachttijden
Het blijven ontwikkelen van goede Kortdurende zorg is nodig om de budgetten goed te kunnen benutten en de wachttijden aanvaardbaar te houden. Dat doen we door samen met u duidelijk te krijgen waarom u hulp vraagt en wat u wilt bereiken

Invulling

U krijgt informatie over de mogelijkheden voor de behandeling en beslist samen met uw behandelaar over de invulling van het behandeltraject.

Uw behandelaar legt u duidelijk uit wat er van u wordt verwacht in de behandeling. Apps en eHealth-modules ondersteunen uw behandeling, zodat u zelf op elk moment verder kunt werken aan uw herstel.

We hebben vertrouwen in uw eigen kracht en willen ervoor zorgen dat u zo snel mogelijk weer zelf verder kan. We bespreken met u hoelang de behandeling ongeveer gaat duren. We kijken regelmatig samen of u op de goede weg bent om uw doelen te halen. Zo zorgen we er samen voor dat de behandeling blijft aansluiten op uw behoefte en niet langer duurt dan nodig.

Lengte van de behandeling

Het uitgangspunt is om in principe de behandeling maximaal 750 min te laten duren, tenzij anders geïndiceerd. We beschikken ook over methoden die oplossingsgericht/klachtgericht en eigen kracht gericht zijn. En we streven ernaar u los te laten als dat kan.

Om de wachtlijsten kort te houden bieden we groepsbehandelingen aan.
De gemiddelde duur van de trajecten zijn tussen de 10 en de 15 afspraken.

We monitoren al ons handelen.

We moeten leren cliënten eerder weer los te laten. Soms durven cliënten dat niet goed aan en blijven veel klachten rapporteren. Soms moeten we de client daarin teleurstellen en toch naar afronding toe werken. Dit alleen als we het vertrouwen hebben in de eigen kracht van de client.

Ook zullen we selectief omgaan met de aanmeldingen. Wat bij de POH hoort laten we daar of verwijzen we terug. Steunende gesprekken die gedaan kunnen worden door maatschappelijk werk verwijzen we door na de behandeling.
We willen ook leren van anderen en hebben weer regelmatig contact met verwijzers en andere zorginstellingen.
We willen het leren en verbeteren zowel in de spreekkamer met de cliënt, als door de organisatie als geheel in een lerend netwerk stimuleren.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u ons gebruik van cookies. 

Algemene Informatie

Een afspraak afzeggen méér dan 24 uur van tevoren kan kosteloos. Hiervoor kunt u contact opnemen met het secretariaat of met uw behandelaar.

Een afspraak die niet of niet op tijd (24 van tevoren) is afgezegd wordt, ongeacht de reden, bij u in rekening gebracht.

Dit is een gedeelte van de gemaakte kosten. Deze kosten worden niet vergoed door uw zorgverzekeraar en zijn geheel voor eigen rekening.

Om uw behandeling te kunnen uitvoeren zal er in een beveiligde omgeving een elektronisch
dossier worden aangemaakt.

De bewaartermijn van uw dossier is 20 jaar, hierna zal het worden vernietigd. U heeft het recht om gegevens uit uw eigen dossier op te vragen of te vernietigen, uitzonderingen daargelaten.

Hiervoor dient u een schriftelijk verzoek in te dienen en dient u zich te legitimeren.

Wij schrijven geen verklaringen rondom situaties waar direct materieel of juridisch belang bij is gemoeid.

De behandeling wordt vergoed (m.u.v. uw eigen risico) door uw zorgverzekeraar indien er sprake is van een DSM-V diagnose die volgens de zorgverzekeraar onder vergoede zorg valt.


U ontvangt maandelijks een factuur van uw zorgverzekeraar.

Op alle ggz-professionals rust de plicht tot geheimhouding van wat hen als geheim wordt toevertrouwd of als geheim mag worden verondersteld.

De geheimhoudingsverplichting blijft na beëindiging van de professionele relatie bestaan.

Het beroepsgeheim is niet absoluut.

Er zijn situaties waarin de ggz-professional zijn beroepsgeheim mag (bij toestemming van u als cliënt) en moet (wanneer er sprake is van een reëel gevaar voor uzelf of andere personen, of wanneer er sprake is van een wettelijke verplichting of  rechterlijk bevel) doorbreken.

Wij proberen in de zorg zo goed mogelijk te voldoen aan uw wensen en verwachtingen.

Bent u toch ontevreden, bespreek dit dan eerst met uw behandelaar.

Mocht u er samen niet uitkomen kan er een gesprek worden ingepland met uw regiebehandelaar. Vaak leidt een gesprek tot een oplossing. Kan de hulpverlener of zijn/haar leidinggevende uw onvrede niet wegnemen?

Dan kunt u uw klacht bespreken met de onafhankelijke klachtenfunctionaris.
Meer informatie hierover kunt op de website vinden in het kwaliteitsstatuut.